Balik Kampung Lagi

Posted on Wednesday, March 13, 2013
Filed under

Dalam hidup harus memilih. Allah bagi hidayah, syaitan bisik tak payah. Kita pilih yang mana?
Pilih untuk senyum, walau hati ada sebab untuk bermenung... Pilih untuk bangkit, saat diri jatuh dan kita rasa sakit... Pilih untuk sabar, pilih untuk redha walaupun diri dilanda kecewa... Kerana ingatlah, Allah tidak pernah jauh dari kita

Dalam bas. Menuju ke ibu negeri tercinta. Tak tahu kenapa, sejak akhir-akhir ni negeri sekebun bunga ni selalu saja menggamit memori. Menerjah di ruang hati. Mungkin kerana apa yang berlaku, buatkan aku ingin selalu di sini. Mungkin. Tapi aku pasti, aku tak mahu lagi seperti dulu. Detailnya, ah biarlah. Biarlah aku saja yang tahu. Ada sesuatu yang ingin aku tuliskan sementara smpai ke KB. Soal pertemuan, dan soal pemikiran.

Aku sudah setahun bekerja di Shah Alam. Teringat semasa di ZTE dulu, selalu aku katakan kepada teman2.. kerja kita ni lebih kurang sama dengan kerja guard. Bezanya, diorang ada uniform, kita tak. Diorang jaga bangunan, kita jaga barang2. Sama kan? Seolahnya tiada perbezaan. Cuma, kita ada tanggungjawab masing2 yang agak berbeza.

Jadi, ceritanya. Setiap kali bertemu kawan baru selalu aku katakan. Kerjaku, jaga. Biasa2 je. Jaga kat mana? Lalu aku katalah, aku jaga di shah alam. Tak mahu bercerita panjang. Dan aku pasti kebanyakan orang pun, tidak suka bertanya lagi dalam. Memang, aku dapat rasa. Dengan berbuat begitu, penerimaan orang jadi lebih terhadap kita. Dan dari kacamata aku, merendah diri itu memang sangat perlu. Sangat berbeza cara penerimaan orang terhadap kita.

Wallahua'lam.

Makan di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, aku di sapa beberapa orang yang bekerja di sana. Alhamdulillah, ada juga yang ingat. Terasa rugi juga, sebab sebelum ini aku langsung tak ambil peduli dengan sesiapa. Sedangkan dengan kenalan, teman itulah, hidup kita lebih ceria. Lebih bermakna. Tak begitu? Semoga Allah rahmati kita semua. Saya juga :)

Jazakallah


alharir

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails
Visitor here right now

Community